CURRICULUM PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR

 

 

 

 

         Activitatile instuctiv-educative desfasurate in gradinita de copii sunt variate si interesante si trebuie sa capete acea nota de firesc si naturalete care nu streseaza  si nu creaza emotii negative copiilor, avand o forma frumoasa si coerenta, asemenea unei povesti captivante, gandita bine, dar de fiecare data altfel.

        Categoriile de activitati de invatare prezente in Planul de invatamant preprimar sunt : Jocuri si activitati didactice alese,ALA, Activitati pe domenii de invatare/experientiale, ADE si Activitati de dezvoltare personala, ADP.

         Copiii odata ajunsi la gradinita, trebuie sa gaseasca zone placute si interesante de explorat, numite centre sau arii de stimulare, unde intalnesc o multime de materiale  pregatite, activitati care ii ajuta pe copii sa socializeze in mod progresiv si sa se initieze in cunoasterea lumii fizice si a mediului social.

         Dupa sosirea tuturor copiilor, are loc Intalnirea de dimineata sau timpul de partasie, cu reale valente socio-comportamentale, precum si comunicarea evenimentului zilei/stirea zilei. Urmeaza  completarea calendarului naturii, conform timpului de afara si li se comunica Mesajul zilei, in stransa legatura cu tema sau proiectul stabilit pe zi/saptamana.

         Jocurile si activitatile didactice alese,nu se desfasoara frontal, ci pe grupuri mici, in perechi sau individual, copiii bucurandu-se de mobilitate si de libertatea de optiune.

         Alte activitati inserate in Curriculum sunt Rutinele, activitati reper, dupa care se deruleaza intreaga activitate a zilei si Tranzitiile, care constituie liantul dintre activitati, copilul trecand usor de la o activitate la alta, contribuind la integrarea continuturilor din ziua respectiva.

         Un spatiu amplu in gradinita il ocupa Activitatile pe domenii de invatare/experientiale, ADE, care sunt activitati integrate sau pe discipline, desfasurate cu copiii in cadrul unor proiecte planificate, in functie de temele mari propuse de Curriculum, precum si de nivelul de varsta , de nevoile si interesele copiilor din grupa. Continuturile acestora trebuie legate de realitatea inconjuratoare si de experienta copilului, combinandu-se contexte ale mai multor componente curriculare. Aceste Domenii experientiale sunt:

  1. Domeniul limba si comunicare
  2. Domeniul stiinte
  3. Domeniul om si societate
  4. Domeniul estetic si creativ
  5. Domeniul psihomotric

           Temele anuale de studiu prevazute in curriculumul pentru Invatamantul prescolar sunt:

  • Cine sunt/suntem ?
  • Cand/cum si de ce se intampla ?
  • Cine si cum planifica/organizeaza o activitate ?
  • Cum este/a fost si va fi aici pe pamant ?
  • Cu ce si cum exprimam ceea ce simtim ?
  • Ce si cum vreau sa fiu ?

            Aceste teme incearca sa acopere continuturile care pot fi abordate cu copiii prescolari intr-un an de studiu, tinand cont atat de particularitatile de varsta ale copiilor, cat si de maiestria si creativitatea cadrelor didactice.

           Achizitiile inregistrate pe parcursul derularii activitatilor din gradinita, trebuie sa fie vizibile in cunostintele nou-insusite de copii, in deprinderile si atitudinile comportamentale dobandite, in pregatirea lor pentru scoala, acest progres evident fiind o rasplata meritata, atat pentru educatori ,cat si pentru parinti.